Wszystko jest fajnie, dopóki jest fajnie. A potem nie wiadomo – kiedy, nie wiadomo – skąd, nagle przychodzi pandemia i ciągnie się miesiącami. Biznesy ledwo przędą, a z każdym kolejnym miesiącem upadają kolejne firmy. Wygląda na to, że epidemia zadomowiła się u nas na dobre.
Co zatem robić w tej sytuacji, kiedy mamy firmę i bardzo chcemy, żeby działała ona nadal. Nie chcemy jej zamykać, w końcu to całe lata naszej ciężkiej pracy. Jednocześnie nie możemy prowadzić takich samych działań marketingowych, jak wtedy, kiedy wszystko było otwarte.
Wiadomo, że łatwiej jest dbać o klienta, jak można pojechać do niego na spotkanie osobiście. Wiadomo, że szybciej zdobyć nowego klienta, kiedy firmy nie mają okrojonych budżetów.
Natomiast teraz tutaj nie jesteśmy po to, żeby marudzić i narzekać, tylko działać.
Dlatego zebraliśmy tu dla Ciebie kilka wskazówek, jak prowadzić działania marketingowe w tych czasach, w jakich się znaleźliśmy.
Pozytywne myślenie kluczem do sukcesu
Nie zamartwiaj się i nie narzekaj.
Niestety jesteś w sytuacji, w której nie możesz zmienić. Panuje globalna pandemia i kropka. Jedyne co możesz zrobić, to odpowiednio na to zareagować.
Spieszymy z pomocą kilku ciekawych propozycji, co możesz zrobić teraz, żeby Twoja firma wyszła obronną ręką z tego kryzysu.
1. Jak spotkać się z klientami podczas pandemii
Jeśli nie możesz się spotkać z klientem osobiście, skorzystaj z narzędzi online.
Messenger czy Skype są całkowicie za darmo, a do dzisiaj już nawet najbardziej zatwardziali offline’owcy przekonali się do komunikacji online.
Do spotkań trwających krócej niże 40 minut możesz wykorzystać darmową wersję aplikacji Zoom.
Jeśli potrzebujesz zrobić dłuższe spotkania, albo na więcej osób, skorzystaj z płatnego narzędzia Clickmeeting.
Poprzez te platformy online możesz zorganizować prawie normalne spotkania sprzedażowe, czy nawet prezentacje Twoich produktów lub usług.
2. zmień branże głównych klientów
Jeśli do tej pory obsługiwałaś branże, które zostały objęte restrykcjami, np. takie jak hotelarstwo, gastronomia, sport i fitness, branża eventowa, kosmetyczna czy odzieżowa, to zastanów się nad innymi branżami.
Być może okaże się, że Twoje produkty i usługi możesz zaproponować firmom z takich branż, które teraz się rozwijają. Są to takie branże jak budowlana, IT, przetwórstwo i rolnictwo, usługi zdrowotne, IT, e-handel, serwisy streamingowe czy platformy z grami.
3. Zadbaj o zaplecze Twojej firmy online
Zwykle kiedy mamy dużo klientów i dużo pracy, to nie mamy czasu, żeby zadbać o podstawowe prace na zapleczu naszej firmy. Jeśli w Twojej firmie jest jako taki przychód i w miarę – mimo wszystko – stabilna ilość klientów, możesz wykorzystać ten czas chwilowego przestoju na to, żeby:
– zaktualizować treści na Twojej stronie internetowej
– ustawić lub poprawić pozycjonowanie Twojej strony w internecie
– zrobić porządek w Twoim CRM – systemie zarządzania klientami
– poustawiać posty na media społecznościowe na kolejne tygodnie
– napisać kolejne wpisy blogowe, czy newslettery
– zaktualizować nagłówki, opisy, bio, czy inne stałe elementy na Twoich mediach społecznościowych
– nagrać zapas filmów na YT lub inne kanały
Pamiętaj, że pandemia się kiedyś skończy i wtedy – mamy nadzieję, że będziesz znów miała mało czasu na tego typu działania. Będziesz musiała zająć się nowymi klientami i ich zamówieniami. Na szczęście wszystkie te aktualizacje będziesz miała już z nadwyżką nadrobione.
4. Zrób to, na co nigdy nie było czasu
Znajdź nowe kanały komunikacji z klientami poprzez social media. Zawsze wiedziałaś, że Twoi klienci są na LinkedIn, a nigdy nie było czasu ustawić profesjonalnego profilu?
Teraz masz na to czas.
Może wiele potencjalnych Twoich klientów jest na Instagramie, a może na Facebooku?
Teraz jest czas na to, aby zacząć tam działać. Ale pamiętaj – nie wystarczy tylko założyć profil. Konieczne jest zamieszczanie tam wartościowych i systematycznych treści. Dlatego teraz możesz przygotować sobie posty i wiadomości na kolejne tygodnie, a nawet miesiące.
5. Sprzedawca, który pracuje 24 godziny na dobę
Postaw na YouTube. Filmy, które tam umieścisz, będą pracowały na ciebie 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę.
Możesz tam umieścić webinary, szkolenia a nawet prezentacje produktowe. One będą na siebie i na Ciebie pracować nawet, kiedy będziesz spać.
6. Skąd wziąć bazę klientów?
Stwórz samodzielnie bazę klientów. Bazę klientów powinnaś budować przez cały czas, nawet wtedy, kiedy idzie dobrze i klienci sami do Ciebie przychodzą. Dlatego te 10-15 minut dziennie na szukanie nowych klientów powinno być w firmie standardem. Małymi kroczkami codziennie dopisz do bazy nawet 10 firm. Po 20 dniach roboczych możesz mieć nawet 200 nowych firm na koniec miesiąca.
Teraz pomyśl, że skoro nie poświęcasz czasu na obsługę klienta możesz ten czas poświęcić na szukanie nowych klientów. Zamiast 10 nowych firm, wpisz do bazy 20 albo nawet 30. Jeśli wpiszesz codziennie 50 nowych firm, to po miesiącu będziesz mieć w bazie już 1000 nowych potencjalnych klientów. W ciągu roku nawet 12 000! Statystycznie rzecz biorąc to nie może się nie udać.
Pamiętaj, że budowanie firmy, to jest codzienna praca, codzienne powtarzalne proste czynności, które w dłuższej perspektywie dają konkretne i mierzalne rezultaty.
7. Chcesz sprzedawać do wielu firm na raz?
Stwórz webinar i daj klientom inspiracje. Zorganizuj dla Twojej społeczności webinar lub mini szkolenie, nawet darmowe. Zainspiruj ich, zmotywuj. Pokaż jak działasz. Niech wiedzą, że jesteś dla nich tu i teraz.
8. Skorzystaj z narzędzi, które już masz
Nie da się prowadzić z sukcesem firmy bez telefonu i maila. Mając zatem te dwa narzędzie po prostu zwiększ ich użycie.
Marketing dźwignią handlu
Najważniejsze – działaj. Nigdy się nie poddawaj.
Mam nadzieję, że skorzystasz z powyższych pomysłów. A może masz swoje sprawdzone działania na rozwój w czasach kryzysu? Podziel się nimi z nami poniżej w komentarzu.