LOGO_Coca-Cola_opis

Co to jest logo firmowe i z czego się składa?

Chcesz zaprojektować swoje logo? A może już masz logo, grafik czy agencja, z którą współpracujesz dopytują o szczegóły?

W tym artykule opowiem o tym, co to jest logo firmowe i z czego się składa. Po jego przeczytaniu zobaczysz różnicę między logo a logotypem, dowiesz się, co to jest sygnet i slogan.

Po co Ci logo firmowe?

Z każdej strony słyszysz – wyróżnij się lub zgiń. Każdy przedsiębiorca dużą wagę przywiązuje do tego, jak firma prezentuje się graficznie. Zaraz po tym jak już zdecydujesz, jak nazwać swoją firmę, przychodzi czas na kolejną decyzję: jakie zrobić logo? Jakie kolory dobrać do firmy, jakie logo zrobić, jakie elementy ma mieć, jak ma wyglądać?

To poważne decyzje, bo logo będzie nam towarzyszyć codziennie przez cały czas trwania firmy. Mało tego, jest jednym z tych elementów, które odróżniają Cię od konkurencji i przywiązują klienta do marki. W dłuższym czasie dobra identyfikacja wizualna przekłada się na lepszy kontakt z klientem, a co za tym idzie – na większe zyski.

Niezależnie od tego, czy projektujesz logo sama, czy też zlecasz to komuś, przeczytaj poniżej, z jakich elementów może się składać dobre logo i jakie one mają wpływ na Twój wizerunek.

Dobra identyfikacja wizualna przyciągnie uwagę klienta i może ją zatrzymać na dłużej. Niezależnie od tego, jak w przyszłości będziesz chciała pokazywać swoją firmę – czy na stronie www, w mediach społecznościowych, na bannerach, wizytówkach, koszulkach firmowych, czy na balonach, cały proces zaczyna się właśnie tutaj – przy projektowaniu logo.

Jeśli je dobrze zaprojektujesz, będziesz potem mogła używać go na każdej platformie i przy każdej okazji w zależności od potrzeb.

Logo niesie sobą informacje o firmie nie tylko na poziomie świadomym, ale i na poziomie emocjonalnym. Inaczej odbieramy logo, które jest minimalistyczne i jedyny kolor ma czarny, a inaczej kolorowe logo pełne drobnych elementów. Poprzez logo możemy zbudować konkretną relację klienta do produktu.

Jak to zrobić, żeby się wyróżnić i żeby zaprojektować logo, które dobrze odda ducha Twojej firmy?

Co to jest logo?

Logo firmy to najkrócej mówiąc, znak graficzny reprezentujący firmę. Logo jest symbolem firmy. W języku potocznym nazywa się to po prostu logo, a czasem pojawia się też zamiennie słowo logotyp. I choć na co dzień nie jest to wielki błąd, o tyle pośród specjalistów jednak logotyp będzie czymś nieco innym niż logo. Co to zatem jest to logo i czym różni się od logotypu. Już wyjaśniam.

Logo jest pojęciem bardziej ogólnym, określa się nim cały znak graficzny. Może zawierać kilka różnych elementów, które wykorzystuje się w zależności od potrzeb, czasem jest potrzebne całe pełne logo, a czasem na mniejszej powierzchni wykorzystuje się tylko fragmenty.

Najważniejsze, żeby logo odróżniało Cię od konkurencji i żeby potencjalny klient po spojrzeniu na nie od razu odczuł konkretne emocje, wyczytał informacje odnośnie tego, czym się zajmuje Twoja firma i jakie są jej cechy.

Logotyp

Logotyp to napisana graficznie nazwa firmy. Litery w wybranym kroju czcionki, która odzwierciedla charakter firmy.

Najbardziej znane logo na świecie – loco Coca-Coli jest właśnie przykładem logotypu użytego jako logo.

LOGO_Coca-Cola_opis

Sygnet

Jest to graficzny obrazek, który zwykle jest obok logotypu. Nie ma tam  żadnych napisów, jest jedynie graficznym dodatkiem do nazwy. Ewentualnie może być na odwrót – sygnet może być głównym elementem logo, a logotyp ma za zadanie rozwinąć myśl, czy ideę, która się kryje w sygnecie.

Często można sygnet stosować samodzielnie, np. jako ikonę lub w social mediach, ale i na produktach.

Poniżej przykład popularnych marek, których głównym elementem logo jest właśnie sygnet: Shell, Apple i Nike.

LOGO_sygnet_opis

Oczywiście logotyp można połączyć z sygnetem w logo firmowym tak jak zrobił to Ryanair.

LOGO_Ryanair_opis

Slogan

Inaczej tagline, hasło, czy motto. To tekst, który jest umieszczany zwykle pod logotypem i zawiera krótkie zdanie lub kilka słów – hasło, ideę przewodnią, czy króciutką misję. Slogan wpada w ucho i w oko i jest oczywiście ściśle powiązany z całym logo.

Poniżej przykłady logo ze sloganami: Mercedes-Benz i LG.

LOGO_Mercedes_Benz
LOGO_LG_opis

Monogram jako logo

Logo może też mieć formę monogramu, czyli po prostu pierwszych liter nazwy nazwy firmy.

Dobrymi przykładami są tutaj takie marki jak: NFZ – Narodowy Fundusz zdrowia, H&M – Hennes & Mauritz, czy HP – Hewlett-Packard.

LOGO_monogram_opis

Oczywiście logo może się składać z dowolnych elementów, które opisałam powyżej. Może być zbudowane tylko z logotypu – graficznie przedstawionej nazwy firmy lub też z samego sygnetu. Ewentualnie z sygnetu razem z logotypem. Możemy dorzucić slogan, ale nie jest to konieczne.

Jakie elementy logo znajdują się w logo Twojej firmy? Napisz poniżej w komentarzu, jak Ci się ono podoba? Jeśli uczestniczyłaś w procesie projektowania, napisz dlaczego zdecydowałaś się akurat na te elementy?

Pamiętaj, logo zostaje z Tobą przez cały cykl życia firmy. Poświęć chwilę, aby było przyjemne dla oka klienta.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jak PŁACIĆ MNIEJ za
gadżety reklamowe i upominki firmowe?

Pobierz dla siebie ten praktyczny poradnik. Znajdziesz w nim aż 10 wskazówek, jak płacić mniej za upominki firmowe z Twoim logo.
  1. Poradnik otrzymasz natychmiast na Twoją skrzynkę.
  2. Nie wysyłamy spamu.
  3. W każdej chwili możesz wypisać się jednym kliknięciem.
Daj szansę, będzie fajnie! :)

Zgadzam się na otrzymywanie newslettera.

Akceptuję Politykę Prywatności.